Tuhle jsem na internetových Lidovkách narazila na článek o trapistickém klášteře. Zajímavé téma, o mnišských řádech obecně nic moc nevím, tak se alespoň poučím. Čtení článku ale vzalo nakonec zcela jiný směr. Smála jsem se tak, až mi naskákaly rudé fleky na obličeji.
Ne, nesmála jsem se přísné řeholi trapistů. Může za to kontextová reklama.
Obvykle si těch barevně zvýrazněných a dvakrát podtržených slov v textu moc nevšímám, kolikrát ani nezaregistruji jejich přítomnost. Tentokrát mi ale kurzor na jedno z nich najel a rozbalil reklamu. Byla na kadeřnický salón, kde prodlužují vlasy.
Trochu mě to překvapilo, spojení trapistů a prodloužené kštice Simony Krainové by člověk tak úplně nečekal. Ještě zajímavější bylo, že ono klíčové slovo, které odkazovalo na reklamu, bylo „možné“.
A tak jsem s morbidní zvědavostí začala najíždět na jednotlivá slova kontextové reklamy v článku. Dopadlo to takhle (výběr nejpovedenějších odkazů):
Polní cesta se ztrácí mezi kopci českého pohraničí. - stavba a pronájem jachet
Klidné místo jako stvořené pro meditaci. - snížení cen řadových domků
Důležitou roli v životě trapistů hraje mlčení - rodinné domy na okraji Prahy
Během josefínských reforem byly v habsburské monarchii zrušenyvšechny mnišské řády - běžecké boty
vysvětluje mi bratr Jiří, mladistvě vyhlížející muž s brýlemi. - sluneční brýle
V budoucnu by ho měla distribuovat firma XY, čeká však na dodánívzorků. - stěhování firem
Tak tady něco nehraje. Článek o trapistech a jejich aktivitách prošpikovaný reklamou na zcela nesouvisející věci?
Po chvíli přemýšlení jsem došla k následujícím dvěma názorům na kontextovou reklamu:
VARIANTA A
Kontextová reklama v této podobě je úplně pitomá. Jsou jí zahlceny i články, kde její výskyt působí poněkud trapně či absurdně (viz trapisté a jejich život ve znamení odříkání versus komerční reklama). Kontextová reklama má velice nízkou relevanci k tématu článku; rozhodující jsou klíčová slova, která si volí inzerent a k nimž poté automat reklamu přiřazuje. Dochází tak k nelogickým propojením reklamy na konkrétní výrobek nebo službu a náhodných slov typu život, možné, místo. O efektivitě takto pojaté reklamy se dá celkem pochybovat, možná by šlo i říct, že je k smíchu.
VARIANTA B
Kontextová reklama v této podobě je naprosto geniální. Její analýza překračuje hranice několika vědních oborů, zejména psychologie a jazykovědy. Zdá se, že je cílená především na ty, kdo na zpravodajských serverech nechtějí pouze získávat informace, ale chtějí se při čtení procvičit i v metodě volných asociací a následujících několik hodin o nich hloubat. Někteří poté nahlas vykřikují, že za to mohou ty tupé automaty, ale přitom je v duchu žere, že nedokáží najít algoritmus, podle něhož inzerenti volí svá klíčová slova. Kontextová reklama je ale vhodná i pro neodbornou veřejnost, která se má čemu od srdce zasmát.
Ať se na to dívám, jak se dívám, nedokážu se přiklonit k jediné variantě. A co vy?
Inkriminovaný článek je zde. Jak jsem si ale všimla, množství kontextové reklamy v textu se průběžně mění.
0 komentářů