Podle zpráv z 11. ledna 2008 chce ministr školství Ondřej Liška změnit tabulkové platy učitelů a posílit pravomoci ředitelů škol tak, aby mohli sami odměňovat nejschopnější členy sboru. Což o to, myšlenka to je hezká, ale tak nějak si neumím představit, jak to bude vypadat v praxi.
Velmi bych si přála být objektivní, ale cítím, že vzhledem k mé krátké pedagogické kariéře to asi nepůjde. Ještě mám v příliš živé paměti, jak jsem se na jaře 2000 ucházela o místo učitele angličtiny na gymnáziu, a když přišla řeč na platové podmínky, byla jsem ujištěna, že informace o mizerných učitelských platech jsou jen fáma. Tabulky jsou tabulky, ale osobní ohodnocení může plat zvednout třeba i o 30 %. Bohužel to nemohu potvrdit, protože mě takové štěstí nepotkalo.
Když jsem byla po tříměsíční zkušební době osobně ohodnocena částkou 500 Kč, napadlo mě, že nejspíš nejsem v očích ředitele kvalitním učitelem. Ale počkat... Kdyby tomu opravdu tak bylo, tak by mi snad v prvním roce mé praxe nenaložil úvazek 26 vyučovacích hodin oproti standardním 21 (díky tomu byla i má první výplata vyšší než obvykle, pěkných 6400 Kč čistého). Nebo že bych dostala tolik hodin, protože další angličtinář dal ke konci prázdnin výpověď, nového se nepodařilo sehnat, a tak se ten jeden úvazek jednoduše rozdělil mezi ostatní ...?!
Buď jak buď, mé osobní ohodnocení se mi zvýšilo až tři měsíce před odchodem ze školství, a to na plných 800 Kč, čímž můj plat činil po dvou letech praxe 11 900 Kč hrubého a byl stále hluboko jak pod průměrem na tomto gymnáziu, tak pod průměrem celostátním (jen pro informaci, podle dobových tabulek srovnávajících průměrné mzdy v jednotlivých oborech jsem se svým platem sice přeskočila průměrného brašnáře, ale na průměrného rybáře mi ještě pětistovka chyběla). Když jsem měla štěstí a odučila dostatek hodin za nemocné kolegy, atakovala jsem i desetitisícovou hranici v čistém. Úžasné! A kdybych nebyla tvrdohlavá, mohla jsem si platově ještě polepšit: za třídnictví mi bylo ředitelem nabízeno "třeba i 300 Kč navíc"! Také se mi jistě divíte, proč jsem to odmítla, že?
Jistě, můžete namítnout, že mé informace jsou prehistorické, vždyť dnešní nástupní plat je pěticiferný (předpokládám i v čistém)... Ráda bych věřila, že i osobní ohodnocení mladých učitelů je atraktivnější, ale tak trochu se obávám, že bude stále pokulhávat za osobním ohodnocením učitelů s delší praxí. Pokud ředitelé dostanou více financí na osobní ohodnocení učitelů, kdo a jak určí, který z učitelů je ten schopnější a zaslouží si tedy vyšší plat? Podle oblíbenosti u žáků, podle počtu a umístění studentů na olympiádách, podle kvalitně odvedených nástěnek? Nebudou náhodou v důsledku více odměňováni ředitelští favorité?
Velmi bych si přála být objektivní, ale cítím, že vzhledem k mé krátké pedagogické kariéře to asi nepůjde. Ještě mám v příliš živé paměti, jak jsem se na jaře 2000 ucházela o místo učitele angličtiny na gymnáziu, a když přišla řeč na platové podmínky, byla jsem ujištěna, že informace o mizerných učitelských platech jsou jen fáma. Tabulky jsou tabulky, ale osobní ohodnocení může plat zvednout třeba i o 30 %. Bohužel to nemohu potvrdit, protože mě takové štěstí nepotkalo.
Když jsem byla po tříměsíční zkušební době osobně ohodnocena částkou 500 Kč, napadlo mě, že nejspíš nejsem v očích ředitele kvalitním učitelem. Ale počkat... Kdyby tomu opravdu tak bylo, tak by mi snad v prvním roce mé praxe nenaložil úvazek 26 vyučovacích hodin oproti standardním 21 (díky tomu byla i má první výplata vyšší než obvykle, pěkných 6400 Kč čistého). Nebo že bych dostala tolik hodin, protože další angličtinář dal ke konci prázdnin výpověď, nového se nepodařilo sehnat, a tak se ten jeden úvazek jednoduše rozdělil mezi ostatní ...?!
Buď jak buď, mé osobní ohodnocení se mi zvýšilo až tři měsíce před odchodem ze školství, a to na plných 800 Kč, čímž můj plat činil po dvou letech praxe 11 900 Kč hrubého a byl stále hluboko jak pod průměrem na tomto gymnáziu, tak pod průměrem celostátním (jen pro informaci, podle dobových tabulek srovnávajících průměrné mzdy v jednotlivých oborech jsem se svým platem sice přeskočila průměrného brašnáře, ale na průměrného rybáře mi ještě pětistovka chyběla). Když jsem měla štěstí a odučila dostatek hodin za nemocné kolegy, atakovala jsem i desetitisícovou hranici v čistém. Úžasné! A kdybych nebyla tvrdohlavá, mohla jsem si platově ještě polepšit: za třídnictví mi bylo ředitelem nabízeno "třeba i 300 Kč navíc"! Také se mi jistě divíte, proč jsem to odmítla, že?
Jistě, můžete namítnout, že mé informace jsou prehistorické, vždyť dnešní nástupní plat je pěticiferný (předpokládám i v čistém)... Ráda bych věřila, že i osobní ohodnocení mladých učitelů je atraktivnější, ale tak trochu se obávám, že bude stále pokulhávat za osobním ohodnocením učitelů s delší praxí. Pokud ředitelé dostanou více financí na osobní ohodnocení učitelů, kdo a jak určí, který z učitelů je ten schopnější a zaslouží si tedy vyšší plat? Podle oblíbenosti u žáků, podle počtu a umístění studentů na olympiádách, podle kvalitně odvedených nástěnek? Nebudou náhodou v důsledku více odměňováni ředitelští favorité?
Původně publikováno na blogu iDnes.
0 komentářů