Tak už je to zase tady. Od 14. prosince bude v platnosti nový jízdní řád a s ním řada novinek.
Cena každé jízdenky za obyčejné jízdné (a tím i cena zákaznických jízdenek odvozených z obyčejného jízdného) vzroste o 2 Kč, půjde tedy o průměrné zvýšení o zhruba 7,5 % odpovídající očekávané inflaci. To bude ale částečně kompenzováno řadou nových bonusů. To jsou tedy změny pro ty, kdo jezdí vlakem nepravidelně (přibližně čtyři procenta cestujících).
Jaké změny ale nastanou po nás, kdo jezdíme vlakem mnohem, mnohem častěji? Schválně jsem si srovnala ceny čtvrtletních jízdenek na trati dlouhé 56 km. Ve 2. třídě se dosud platilo 5550 Kč (není započítána žádná sleva – většina cestujících má ale In-kartu a slevu 25 %), od nového jízdního řádu to bude 5698 Kč. No, jisté zvýšení to je, ale pořád únosné. Mnohem větší překvapení ale čeká v 1. třídě – dosavadních 6660 Kč se v polovině prosince rázem změní na 8547 Kč, což je nárůst o 28 %.
Tak nevím. Chtějí České dráhy vypudit pravidelné cestující z 1. třídy? Spíš se mi zdá, že je chtějí přinutit zakoupit si za pěkných 21 000 Kč síťovou aplikaci In-gold, díky které se dá v síti Českých drah jezdit 1. i 2. třídou neomezeně. V důsledku se ušetří, ale když máte dát za lístek na vlak jednorázově pěticifernou sumu začínající dvojkou, to se vám ruka s platební kartou lehce cuká. Tím spíš na konci roku před vánocemi. Je fakt, že si mnozí nejspíš koupí 13. prosince čtvrtletní jízdenku ještě za starý tarif, aby něco málo ušetřili. Tím ale otázku nákupu In-gold odsunou jen o tři měsíce. Kolem poloviny března se tedy dá očekávat zvýšený zájem o aplikaci In-gold (podle nového tarifu se vyplatí již pravidelně dojíždějícím ze vzdálenosti 45 kilometrů pro 1. třídu a 71 km pro 2. třídu), a tudíž i zvýšený příliv prostředků do kasy Českých drah. Tomu říkám panečku marketing.
Také byl dokončen koridor mezi Prahou a Ostravou, díky čemuž bude možné urazit tuto trasu za dobu kratší než tři hodiny (2 hodiny 59 minut). Skvělé! Navíc Pendolina budou vyjíždět z pražského hlavního nádraží. Ještě lepší! Tyto zprávy mě natolik ohromují, že si ani nevšimnu toho, že držitelé zákaznických karet budou platit rovných sto korun za místenku místo dosavadní osmdesáti šesti.
Jak jsem se ale dozvěděla na stránce www.zelpage.cz, České dráhy by měly zavést ještě další inovaci: na nejvytíženější páteční spoje SC Pendolino nebude na místenku platit žádná sleva, tudíž se budou platit dvě stovky zákazník nezákazník. Podotýkám, že tato zpráva je neověřená, České dráhy ji odmítly komentovat s odkazem na tiskovou konferenci naplánovanou na 24.11., ale na stránce svého e-shopu zrušení výhod na vybrané spoje pro držitele In-karty anoncují.
Přijde mi to poněkud nehorázné: když jsem si kupovala aplikaci In-gold, byla sleva na místenky na SC jednou z výhod – teď, v průběhu platnosti aplikace, se podmínky náhle mění.
Zároveň si nemohu pomoci, ale tento přístup Českých drah nelze nazvat jinak než vydíráním. Koneckonců pokud chcete už v současné době cestovat odpoledne do Ostravy (pokud možno na hlavní nádraží), nemáte prakticky jinou šanci než Pendolinem. Z vlastní zkušenosti vím, že páteční spoje mohou být vyprodány již několik dnů předem, ve čtvrtek obvykle seženete několik posledních míst. A teď se bude v pátek tedy cestovat ještě s příplatkem 200 Kč? Tak jen doufám, že za ty dvě stovky budou v jedničce alespoň funkční toalety a já nebudu muset dávat pětikačku za toalety na ostravském hlavním nádraží jako v poslední době...
Cena každé jízdenky za obyčejné jízdné (a tím i cena zákaznických jízdenek odvozených z obyčejného jízdného) vzroste o 2 Kč, půjde tedy o průměrné zvýšení o zhruba 7,5 % odpovídající očekávané inflaci. To bude ale částečně kompenzováno řadou nových bonusů. To jsou tedy změny pro ty, kdo jezdí vlakem nepravidelně (přibližně čtyři procenta cestujících).
Jaké změny ale nastanou po nás, kdo jezdíme vlakem mnohem, mnohem častěji? Schválně jsem si srovnala ceny čtvrtletních jízdenek na trati dlouhé 56 km. Ve 2. třídě se dosud platilo 5550 Kč (není započítána žádná sleva – většina cestujících má ale In-kartu a slevu 25 %), od nového jízdního řádu to bude 5698 Kč. No, jisté zvýšení to je, ale pořád únosné. Mnohem větší překvapení ale čeká v 1. třídě – dosavadních 6660 Kč se v polovině prosince rázem změní na 8547 Kč, což je nárůst o 28 %.
Tak nevím. Chtějí České dráhy vypudit pravidelné cestující z 1. třídy? Spíš se mi zdá, že je chtějí přinutit zakoupit si za pěkných 21 000 Kč síťovou aplikaci In-gold, díky které se dá v síti Českých drah jezdit 1. i 2. třídou neomezeně. V důsledku se ušetří, ale když máte dát za lístek na vlak jednorázově pěticifernou sumu začínající dvojkou, to se vám ruka s platební kartou lehce cuká. Tím spíš na konci roku před vánocemi. Je fakt, že si mnozí nejspíš koupí 13. prosince čtvrtletní jízdenku ještě za starý tarif, aby něco málo ušetřili. Tím ale otázku nákupu In-gold odsunou jen o tři měsíce. Kolem poloviny března se tedy dá očekávat zvýšený zájem o aplikaci In-gold (podle nového tarifu se vyplatí již pravidelně dojíždějícím ze vzdálenosti 45 kilometrů pro 1. třídu a 71 km pro 2. třídu), a tudíž i zvýšený příliv prostředků do kasy Českých drah. Tomu říkám panečku marketing.
Také byl dokončen koridor mezi Prahou a Ostravou, díky čemuž bude možné urazit tuto trasu za dobu kratší než tři hodiny (2 hodiny 59 minut). Skvělé! Navíc Pendolina budou vyjíždět z pražského hlavního nádraží. Ještě lepší! Tyto zprávy mě natolik ohromují, že si ani nevšimnu toho, že držitelé zákaznických karet budou platit rovných sto korun za místenku místo dosavadní osmdesáti šesti.
Jak jsem se ale dozvěděla na stránce www.zelpage.cz, České dráhy by měly zavést ještě další inovaci: na nejvytíženější páteční spoje SC Pendolino nebude na místenku platit žádná sleva, tudíž se budou platit dvě stovky zákazník nezákazník. Podotýkám, že tato zpráva je neověřená, České dráhy ji odmítly komentovat s odkazem na tiskovou konferenci naplánovanou na 24.11., ale na stránce svého e-shopu zrušení výhod na vybrané spoje pro držitele In-karty anoncují.
Přijde mi to poněkud nehorázné: když jsem si kupovala aplikaci In-gold, byla sleva na místenky na SC jednou z výhod – teď, v průběhu platnosti aplikace, se podmínky náhle mění.
Zároveň si nemohu pomoci, ale tento přístup Českých drah nelze nazvat jinak než vydíráním. Koneckonců pokud chcete už v současné době cestovat odpoledne do Ostravy (pokud možno na hlavní nádraží), nemáte prakticky jinou šanci než Pendolinem. Z vlastní zkušenosti vím, že páteční spoje mohou být vyprodány již několik dnů předem, ve čtvrtek obvykle seženete několik posledních míst. A teď se bude v pátek tedy cestovat ještě s příplatkem 200 Kč? Tak jen doufám, že za ty dvě stovky budou v jedničce alespoň funkční toalety a já nebudu muset dávat pětikačku za toalety na ostravském hlavním nádraží jako v poslední době...
Původně publikováno na blogu iDnes.
0 komentářů