Jestliže jsem tady nedávno slibovala, jak na blog budu postupně vkládat všelijaké resty, ani ve snu mě nenapadlo, jak starého data ony resty mohou být. Následující fotky jsou z dubna 2011. Naštěstí vzhledem k obsahu jich většina nepodléhá zubu času, tak se to snad nějak přežije.
Na nezpracované fotky z Londýna mě upozornila olympiáda a její příšerné logo (takové to, jak si z něj lidi dělali srandu, že vypadá jako Lisa Simpsonová při nějakých nemravnostech). Vzpomněla jsem si, že příšerné je nejen logo, ale i speciální olympijský font, který jsem si přece fotila loni v Londýně na letišti. Ty fotky ještě stále čekají ve frontě na probírku a úpravy.
Tip na netradiční pohled na Londýn mi dala kniha Just My Type od Simona Garfielda. Nejsem expert na typografii, ale baví mě a vnímám ji. Proto mi přišlo jako super nápad podívat se na město z hlediska typografie a fontů, které se v něm používají. Londýn je pro podobný experiment naprosto ideální, protože se v něm nachází několik fontů, které mu dávají typickou tvář a jsou naprosto nezaměnitelné.
Jako první tedy ono neblaze proslulé olympijské písmo nazvané 2012 Headline. Neuspořádané, neumělé, možná vzdáleně inspirované řeckou abecedou. Pro mě osobně hnusné. Zároveň je ale díky tomu okamžitě rozpoznatelné, což se počítá.
Nejslavnější londýnský font. Ikonický Johnston Sans (Underground) od Edwarda Johnstona z roku 1916, který se používá v městské hromadné dopravě. Zajímavostí je, že na fontu s Johnstonem pracoval i Eric Gill, jehož Gill Sans dává pro změnu tvář Britským drahám, nakladatelství Penguin či například BBC.
Albertus z let 1932-1940 je typickým písmem City of London a čtvrti Barbican. Dá se říct, že strohému finačnímu centru (Londýna, Evropy, světa) dodává vážnost starého Říma se špetkou teatrálnosti. A taky se dá dobře číst.
Museum of London zcela změnilo svůj vizuální styl, kdy původní písmo (Clarendon) bylo nahrazeno modernějším stylem.
Akzidenz Grotesk, předchůdce písma Univers a Helvetica a inspirace pro Franklin Gothic. Vysoce čitelné, i když poněkud monotónní.
Národní divadlo a Helvetica. Jedno z písem, kolem kterého vyrostl doslova kult. Používá se na výrobcích, v novinách, v dopravních prostředcích, na bankovkách. Bez Helvetiky by se neobešla ani loga společností jako American Airlines, Kawasaki, Gap, BMW, Nestlé, Lufthansa, The North Face, Panasonic. To vše už od roku 1957.
Univers Bold Condensed v označeních ulic ve čtvrti Westminster. Písmo Univers vytvořil v roce 1957 Adrian Frutiger. Ani po letech nezastaralo a zachovalo si své hlavní vlastnosti: viditelnost a čitelnost. V roce 1972 bylo písmem olympiády v Mnichově a nahradilo také starý secesní font v pařížském metru (Alphabet Metro, posléze nahrazené speciálním fontem Parisine). Navzdory svým nesporným kvalitám zůstává ale Univers ve stínu Helvetiky.
V jiných částech Londýna můžete narazit ale na docela jiné provedení názvů ulic, třeba ve čtvrti Camden vypadají cedule takto (písmo je Transport...?) Vstupní brána do Britské knihovny od Davida Kindersleyho.
Písmo Impact v názvu nádraží St Pancras, Avenir ve slově International a na směrovkách písmo Barlow vytvořené speciálně pro toto nádraží.
Royal College of Art používá individualizované písmo Cal, které vychází z fontu Calvert od - překvapení! - Margaret Calvert. Práci této autorky zná každý řidič v Británii, Irsku, Dánsku, Španělsku či Portugalsku, protože spolu s Jockem Kinnairem vytvořila písmo Transport pro silnice a dálnice v těchto zemích.
Frutiger na letišti Heathrow. Písmo lehce bez chuti a bez zápachu, leč čitelné.A co vy? Všímáte si písma v ulicích? Vytáčí vás, když lidi používají jen Times New Roman a Arial? Futura, nebo Verdana? A jaký máte vztah ke Comic Sans?
Comic Sans nenávidím!!! A dokáže mě pořádně vytočit, když někoho poprosím jestli by mi neposlal přednášku, na které jsem chyběla a on jo, jasně a pošle mi to v tomhle fontu. Děs běs! Jinak já si toho obecně celkem všímám, ale hlavně asi v novinách a na reklamách, takhle ve městě spíš ne...
OdpovědětVymazatComic Sans se mi jednu dobu líbil, nyní bych ho použila jen pod pohrůžkou nějakého hrozného trestu.
OdpovědětVymazatMým oblíbeným je posledních pár let Trebuchet MS, velikost 8. V desítce už přijde takový kobylí. Asi jsem ujetá.
Arial máme jako firemní standard, docela nuda.
Nikdy mě nenapadlo moc přemýšlet o fontech, možná tak ještě na nějakém produktu či obalu (dělám v obalovém průmyslu), ale Váš blog mě docela nastartoval. Budu si všímat více!
Piggyflipper
Liebster Blog :-) http://ovcikuchyne.blogspot.cz/2012/08/blog-post.html
OdpovědětVymazat